Udział pionu dźwiękowego w produkcji filmowej

Seminarium KA. Katarzyna Szczerba opowie o roli dźwięku w procesie tworzenia filmu.

Szanowni Państwo,
Zapraszam na ostatnie w tym semestrze Seminarium Katedry Akustyki, które odbędzie się e wtorek, 28.01.2025 o godz. 11:30
w Audytorium im. Prof. Szczepana Szczeniowskiego.

Seminarium odbywać się będzie wyłącznie w formie stacjonarnej.

Prelegentka: mgr Katarzyna Szczerba
Temat: Udział pionu dźwiękowego w produkcji filmowej

O prelegentce:
Pani Katarzyna Szczerba jest absolwentką kierunku Reżyseria Dźwięku prowadzonego w naszej Katedrze Akustyki. Realizatorka i reżyserka dźwięku. Na swoim koncie ma ponad 100 projektów, m.in. filmy “Obiekt”, “Wszystkie nieprzespane noce”, “Lombard”, “Komunia” i „Tyle co nic”, serial „The Office PL”, audioseriale “Czarny Romans” i “Lodowa Przełęcz”. Montażystka „Działu Zagranicznego”. Nagrodzona Cinesonika Award, Fisheye Best Use of Sound Award i “Andrei Toncu” Best Sound Design Award. Absolwentka Berlinale Talents 2017 i Biennale College Cinema (La Biennale di Venezia) 2023, doktorantka PWSFTviT w Łodzi.
Więcej informacji można znaleźć na poniższych stornach:
https://soundperson.pl/pl/
https://filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=11113196

Streszczenie seminarium:
Seminarium poświęcone roli dźwięku w procesie tworzenia filmu będzie składało się z kilku kluczowych zagadnień. Na początku uczestnicy zapoznają się z podstawową terminologią, etapami powstawania dźwięku w filmie, strukturą zespołu dźwiękowego oraz warstwami ścieżki dźwiękowej (dialogi, muzyka, efekty synchroniczne i atmosfery).
Kolejnym tematem będzie analiza roli dźwięku w developmencie filmu, w tym tworzenie eksplikacji dźwiękowych i planowanie dźwiękowej perspektywy scenariusza. Uczestnicy dowiedzą się, jak nagrywa się dźwięk na planie filmowym, a także jak sporządzać raporty dźwiękowe.
Następna część seminarium poświęcona zostanie synchronizacji obrazu i dźwięku, wymianie materiałów i sesji między pionem montażowym a dźwiękowym, a także procesowi postprodukcji, m.in. czyszczeniu i montażowi dialogów, tworzenie efektów synchronicznych (foley) czy współpracy z pionem muzycznym.
Na zakończenie uczestnicy poznają proces przygotowania filmu do finalnego zgrania. Pokrótce omówione zostaną standardy dźwięku, normy głośności, a także role kluczowych osób zaangażowanych w proces zgrywania.

____________________________________
dr. hab. Jędrzej Kociński, assoc. prof. of AMU
Department of Acoustics
Faculty of Physics
Adam Mickiewicz University, Poznań
Uniwersytetu Poznańskiego 2
61-614 Poznań